KARTA INFORMACYJNA DLA USŁUGI
Starostwo Powiatowe
ul. Kopernika 8
37-300 Leżajsk
tel. (17) 240-45-00 fax 240-45 09 (patrz również pkt. 3)
www.starostwo.lezajsk.pl → jak załatwić sprawę
1. NAZWA USŁUGI:
Zezwalanie na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy w celu ich pochowania
2. PODSTAWA PRAWNA:
- art. 14 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 576),
- § 2 i § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich (Dz. U. Nr 249, poz. 1866),
- art. 104, art. 108 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572)
3. WYDZIAŁ ZAŁATWIAJĄCY SPRAWĘ I STANOWISKO:
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych, ul. M.C. Skłodowskiej 8
tel. (17) 240-45-63, fax 240-45-52
4. WYMAGANE DOKUMENTY:
4.1. Wniosek o wydanie pozwolenia na sprowadzenie zwłok/szczątków ludzkich
określony załącznikiem nr 1 do niniejszej karty (formularz wniosku do pobrania poniżej) – F– EZ.7040/09-01
4.2. Akt zgonu lub inny dokument urzędowy stwierdzający zgon oraz określający przyczynę zgonu wraz z tłumaczeniem dokumentu na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego zgodnie z art. 4 ustawy o języku polskim (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1556).
W przypadku nieokreślenia przyczyny zgonu w ww. dokumentach do wniosku dołącza się dokument urzędowy stwierdzający wykluczenie jako przyczyny zgonu choroby zakaźnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3a ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
W przypadku działania przez pełnomocnika:
4.3. pełnomocnictwo,
4.4. dowód uiszczenia opłaty skarbowej
5. OPŁATY:
Pozwolenie jest zwolnione od opłaty skarbowej – część III, pkt 44 załącznika do ustawy z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.).
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa osobie fizycznej opłatę skarbową w wysokości 17 zł należy uiścić w następujący sposób:
5.1. od złożenia pełnomocnictwa w formie papierowej opłatę skarbową, należy wpłacić:
- w kasie Urzędu Miejskiego w Leżajsku ul. Rynek 1,
- na konto Urzędu Miejskiego nr 70 1090 2590 0000 0001 4488 9286
5.2. od złożenia pełnomocnictwa w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opłatę należy wpłacić na konto:
- wójta/burmistrza właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy, a w przypadku udzielenia pełnomocnictwa przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie – konto wójta/burmistrza właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Prezydenta miasta stołecznego Warszawy – jeżeli mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo lub prokurę w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
6. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Decyzja administracyjna
Złożenie dokumentów:
6.1 W przypadku sporządzenia wniosku w postaci papierowej należy:
- złożyć osobiście do Starostwa Powiatowego w Leżajsku ul. Kopernika 8, 37-300 Leżajsk,
- wysłać pocztą na adres: Starostwo Powiatowe w Leżajsku ul. Kopernika 8, 37-300 Leżajsk
6.2. W przypadku sporządzenia wniosku w postaci elektronicznej z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, profilu zaufanego lub podpisu osobistego, przekazać elektronicznie poprzez:
- Elektroniczną Skrzynkę Podawczą ePUAP: /458qj7fhup/skrytka
- e-Doręczenia: AE:PL-32698-12384-TAHEH-17
Wnioski złożone za pośrednictwem adresu poczty elektronicznej nie wywołują skutków prawnych i pozostają bez rozpatrzenia.
Odbiór decyzji:
- osobiście w Starostwie Powiatowym w Leżajsku, Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
ul. Skłodowskiej 8, pok. 201, - listownie – pocztą tradycyjną,
- elektronicznie – poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie e-PUAP lub poprzez e-Doręczenia.
7. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów.
W przypadku zgonu na skutek choroby zakaźnej, nie wydaje się pozwolenia przed upływem dwóch lat od dnia zgonu.
8. WAŻNOŚĆ DECYZJI:
Decyzja ma nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdyż zachodzi wyjątkowo ważny interes strony.
9. TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie złożone za pośrednictwem Starosty Leżajskiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Stronie przysługuje prawo do zrzeczenia się odwołania. Zrzeczenie się odwołania przez strony postępowania skutkuje ostatecznością decyzji.
10. INNE ISTOTNE INFORMACJE DLA INTERESANTÓW:
Osoba/podmiot uprawniony – z wnioskiem o wydanie zezwolenia na sprowadzenie zwłok lub szczątków ludzkich z obcego państwa może wystąpić zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy.
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika. Zgodnie z art. 33 Kodeksu postępowania administracyjnego pełnomocnikiem może być jedynie osoba fizyczna.
W przypadku zezwolenia na sprowadzenie zwłok lub szczątków ludzkich z obcego państwa Starosta Leżajski występuje przed wydaniem decyzji do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Leżajsku z wnioskiem o wydanie, w drodze postanowienia, opinii dotyczącej ich sprowadzenia.