Zamknij mobilną wersję WCAG

Bezpieczne dane osobowe podczas wakacji

17 lipca 2025

  • Wydrukuj artykuł Wydrukuj artykuł
  • Udostępnij artykuł na FB Udostępnij artykuł na FB

Wyślij odnośnik

    Zbliżają się wakacje i sezon urlopowy, dlatego warto w tym czasie zachować czujność i nie zapominać o bezpieczeństwie swoich danych osobowych.

    Jak zatem zadbać o nasze dane podczas wakacji?

    – Nie zostawiajmy dokumentu tożsamości (dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy, legitymacji szkolnej lub studenckiej) w zastaw. Utrata kontroli nad dokumentem tożsamości naraża nas na niebezpieczeństwo. To samo dotyczy kserowania tych dokumentów. Przedsiębiorcy np. wypożyczający sprzęt nie mają do tego prawa – mogą jedynie odpisać z tych dokumentów nasze dane.

    – Zastanówmy się, kiedy opublikować zdjęcia z wakacji. Nie warto informować, że nie ma nas w domu (nie dzielmy się danymi o swojej lokalizacji w mediach społecznościowych). Warto przede wszystkim rozważyć, czy chcemy publikować zdjęcia, nagrania wideo ze wszystkich wakacyjnych przygód naszych dzieci.

    – Nie klikajmy w podejrzane linki z nieznanych źródeł i unikajmy pobierania plików z niepewnych stron. Nie przyjmujmy zaproszeń od nieznanych użytkowników na portalach społecznościowych.

    – Bądźmy czujni wobec nieznanych wiadomości e-mail, SMS-ów czy połączeń telefonicznych – nawet jeśli wyglądają wiarygodnie (phishing – oszuści podszywają się pod zaufane instytucje, np. banki i proszą o podanie danych).

    – Na urządzeniu korzystajmy ze swojego połączenia z Internetem. Unikajmy korzystania z publicznych sieci Wi-Fi – niejednokrotnie mają one niskie standardy bezpieczeństwa i korzystanie z nich grozi zainfekowaniem sprzętów różnego rodzaju złośliwym oprogramowaniem. Takie sieci mogą zostać wykorzystane do przejęcia loginów i haseł do różnych serwisów internetowych, a w najgorszym wypadku nawet do kont bankowych.

    Co możemy zrobić w przypadku kradzieży finansowej?

    – Zablokujmy karty płatnicze – skontaktujmy się z bankiem i natychmiast zablokujmy kartę.

    – Zgłośmy oszustwo bankowi – mają one specjalne procedury na wypadek oszustw internetowych.

    – Monitorujmy swoje konto – śledźmy transakcje na koncie przez kilka kolejnych dni/tygodni.

    – Zastrzeżmy numer PESEL – zdalnie poprzez aplikację mObywatel, portal gov.pl lub osobiście w urzędzie gminy, bądź banku.

    Pamiętajmy o tym, że chroniąc swoje dane – chronimy siebie oraz osoby nam bliskie.

    IOD

     

    Informację zamieściła: Paulina Gumieniak
    Fot. Mohamed_hassan/pixabay.com